Jak zorganizować się w pracy?

Aby osiągać zamierzone wyniki w pracy, nie wystarczy jedynie wkładać w nią dużo wysiłku i starań. Musimy też dobrze czuć się w miejscu, w którym spędzamy sporą część dnia. Dlatego w celu uniknięcia wielu kłopotliwych sytuacji i zmniejszenia stresu do minimum, bardzo ważne jest, byśmy dobrze zorganizowali swój czas. Poniżej przedstawiamy kilka zasad, po zastosowaniu których odczujesz sporą różnicę.

Terminarz
Podstawową zasadą sprawnego funkcjonowania jest założenie terminarza / kalendarza i wpisywanie do niego wszystkich zaplanowanych na dany dzień zadań. Dzięki temu, nie będziemy zajmowali się projektami, nad którymi praca danego dnia nie jest najważniejsza. Zaoszczędzimy tym samym cenny czas i naszą energię.
Najtrudniejsze na początek
Naturalne jest to, że wraz z upływającymi godzinami obniża się nasza koncentracja, tracimy energię i wydajność. Rano jesteśmy najbardziej wypoczęci i to właśnie wtedy powinniśmy zajmować się bardziej skomplikowanymi zadaniami. Bez względu na to, czy jest to projekt wymagający przedyskutowania z innymi pracownikami czy też spotkanie biznesowe. Zajmując się od początku mniej ważnymi tematami, przez resztą część dnia zostajemy ze świadomością o niedokończonych zleceniach.

Ważna jest produktywność
Każdy pracownik ma przydzielone odpowiednie zadania i chociaż czas pracy wynosi zwykle osiem godzin, bardzo ważne są przerwy. Kiedy otrzymujemy projekt i pracujemy nad nim trzecią godzinę z rzędu, nie potrafimy obiektywnie ocenić wielu rzeczy. Taka sama sytuacja dotyczy pisania, wykonywania obliczeń itp. Warto średnio raz w ciągu godziny zrobić sobie krótką przerwę, „odświeżyć” swój umysł i pomyśleć o sprawach niezwiązanych z pracą. Takie chwilowe oderwanie się od obowiązków bardzo często pomaga rozwiązać problematyczne kwestie, znaleźć odpowiedź na pytania, nad którymi intensywnie zastanawialiśmy się, nie odrywając się od pracy.

Mądrze wykorzystuj czas
Jeśli często zostajesz w pracy dłużej i zauważasz, że dotyczy to głównie ciebie – być może źle zarządzasz swoim czasem. Aby sprawdzić, czy ta zależność jest prawdziwa – sporządzaj listę wykonanych zadań wraz z godzinami ich rozpoczęcia oraz zakończenia. Pozwoli ci to na zbadanie zaistniałej sytuacji. Być może okaże się, że zbyt dużo czasu poświęcasz na poranną kawę lub przerwę obiadową, bądź skutecznie odciągają cię od pracy inne sytuacje. Jeśli taki będzie wynik, musisz zmienić swoje przyzwyczajenia. Dzięki temu wykonasz swoje zadania planowo i zyskasz więcej czasu na przyjemności po pracy.

workspace-766045_1920

Wyeliminuj niepotrzebny stres
Niekiedy stresowe sytuacje w pracy są nieuniknione. Jednak zdarza się, że zbyt często nadmiernie czymś się przejmujmy. Myślimy o projekcie, który już został oddany do oceny. Zastanawiamy się, czy aby na pewno „dopięliśmy wszystko na ostatni guzik”, tym samym nakręcając spiralę, która ostatecznie wpływa negatywnie na stosunki z współpracownikami, a nawet na nasze zdrowie. Starajmy się podchodzić do wszystkiego z rozsądkiem.

Utrzymuj dobre relacje z pracownikami
Każdy bez wątpienia zgodzi się z tezą, że chętniej przychodzimy do pracy, w której panuje pozytywna atmosfera, niż do miejsca w którym panują napięte stosunki. Jeszcze lepiej, gdy mamy w pracy osobę, której możemy zaufać i w razie konieczności – zwierzyć się. Dzięki temu nie będziemy tłumili w sobie negatywnych emocji, co pozwoli nam na bycie bardziej wydajnym.

Dłuższe przerwy
W wielu firmach stosowana jest praktyka, która polega na tym, że pracownicy mają dłuższą, np. godzinną przerwę na obiad. Jeśli ciebie to również dotyczy, jesteś w niezwykle komfortowej sytuacji. Zjedz posiłek poza firmą. Dzięki zmianie otoczenia zapomnisz przez chwilę o powierzonych zadaniach i nieco się odprężysz. Jeśli nie masz takiej możliwości – poświęć choć kwadrans na zaczerpnięcie świeżego powietrza.

Zakończ zadania przynajmniej 15 minut przed końcem pracy
Aby czuć się komfortowo i nie przenosić pracy do domu, postaraj się wykonać wszystkie zadania na pół godziny, do 15 minut przed wyjściem. Dzięki temu znajdziesz czas na zaplanowanie działań na kolejne dni i przeanalizowanie bieżących

Zostaw komentarz